Life&Home·Persoonlijk

Scheidingen niet geheel negatief: mijn ervaring en tips

Scheidingen niet geheel negatief

Over het algemeen eindigt 1/3 van alle (getrouwde) echtparen in een scheiding. In bepaalde perioden loopt dit, vanwege omstandigheden in privéleven en de samenleving (crisis) ineens hoog op. Er komt veel voorbij over hulp bij echtscheidingen en wat er allemaal gedaan en geregeld kan worden. Zo heb je scheidingen die wederzijds zijn, goed verlopen en dus niet ‘problematisch’ verlopen. Maar niet alleen de volwassenen gaan uit elkaar, er kan ook een heel gezin aan vast zitten met kinderen en wellicht huisdieren erop en eraan. Met én zonder bijstanders kan het uitlopen op een zogenaamde vechtscheiding. Dat is verre van ideaal en emotioneel stabiel, maar toch is het scheiden zelf niet erg. Waarom en wat helpt om hiermee om te gaan, lees je hieronder.

Scheidingen zijn nooit leuk, er gaat iets uit elkaar. Iets is weg dat nooit meer precies zo kan zijn en er moet veel geregeld worden. Beiden levens van de echtgenoten krijgen een ander leven en krijgen veel te verwerken. Ook omstanders en eigenlijk vooral directe naasten hebben ook wat te verwerken. Het gezin zelf krijgt een compleet ander leven en voor kinderen kan dat heel lastig zijn. Misschien een nieuw huis, andere spullen, nieuwe woonplaats, minder geld voor spullen, wisselen tussen ouders. Dat is heel wat om te verwerken en een plekje te geven. Als de ouders, of een van beiden(!), dan ook nog eens als twee kemphanen tegenover elkaar staan heb je vaak als kind veel verdriet om wat er gebeurt en voel je je niet op je plek.

Bijna alle soorten verlopen van scheidingen zijn voorbij gekomen in mijn leven, heel wat kennissen (ouder dan ik uiteraard) van mijn ouders en mij zijn dit overkomen. Zelf heb ik het ook meegemaakt, en dan zeker niet de ‘prettige variant’. Toch ben ik er positief over. Waarom en hoe?

 ⊕ Het houden zoals het is, is niet de oplossing en maakt jou uiteindelijk ook niet   gelukkiger

 ⊕ Tijd heelt veel, houd in je hoofd dat je alles niet hoeft te vergeten maar enkel een plek  moet geven.

 ⊕ Je krijgt een stevige (emotionele) basis voor later in het leven.

Op het moment zelf is het lastiger dan achteraf, maar je emotie toelaten en veel praten erover met iemand helpt al enorm veel. Hoe kijk jij naar scheiding en heb je er zelf ervaring mee? Laat het weten, ik lees het erg graag! J

 

Veel liefs, Frédérique

  Kan je geen genoeg krijgen van mijn geneuzel? Volg dan mijn blog en blijf zo op de hoogte van nieuwe berichten of stalk me via Bloglovin’ en Instagram

2 gedachten over “Scheidingen niet geheel negatief: mijn ervaring en tips

  1. Ik krijg altijd een beetje een nare bijsmaak als mensen positief en scheiden in dezelfde zin gebruiken. Het maakt veel stuk en het is zonde dat t zoveel gebeurd.. trouwen mensen tegenwoordig om de verkeerde redenen? Of wat is het?

    Je laatste punt dat het een stabielere (emotionele) basis geeft vind ik juist helemaal niet.. juist niet. Het werkt eerder averechts.

    Mijn mening natuurlijk.

    Sam.

    Like

    1. Mijn ervaring is dat je er veel van leert van hoe je zelf wel wil leven. Der ervaring en het verleden is onveranderbaar en is en wordt niet leuk, dat is ook niet het punt. Verder probeer ik alleen degene te helpen die het nodig hebben 🙂

      Like

Geef een reactie

