Life&Home·Persoonlijk

Afscheid nemen bestaat niet?

Over enkele uren weg, voorgoed. Dan is de persoon weg van wie ik vele herinneren koester. Mijn verleden, mijn gelukkige jeugd. Ik neem afscheid van iemand zoals er niet velen zijn. Over een paar uur is het geschiedenis. Slechts herinneringen, slechts bestaand in mijn geheugen en mijn hart.

De dood, afscheid nemen en alles daarom heen heeft nog een vleugje taboe om zich hangen, bij de een meer dan bij de ander. Gelukkig kan het wel steeds meer besproken worden. Het is in mijn ogen ook normaal om over te praten. Het enige negatieve eraan is dat het gewoon niet leuk is, iets wat je liever niet wilt. Maar het is niet zo dat als je erover praat een zonde begaat. Natuurlijk kan ik het wel snappen dat er ook iets engs overheen hangt, in de trant de begraafplaatsen (en de mist die er in films altijd hangt). Het is ook niet een zeer fijne plek natuurlijk. Erover praten vind ik wel belangrijk, en dat moment is aangebroken voor mij. Een prachtig persoon die dicht bij mij staat neemt vandaag, zelf gekozen, afscheid. En zodoende neem ik zelf nu ook afscheid.

Eén op één, alleen met elkaar en de musjes buiten in de bomen. Bijna twee uur hebben we samen gepraat. Afscheid, een laatste keer. Ik besteedde geen aandacht aan dat het een afscheid was, dat was niet nodig. We praatte leuk en het was niet erg. Dat wat komen gaat was goed en zodoende voelde ik ook geen ‘negatief gevoel’. Mijn verdriet en die rouw; het verwerken van het verlies van de persoon zelf is het enige dat enigszins negatief is en verdriet bevat, maar niet om het feit dat het over is. Het was tijd. De laatste woorden van ons waren prachtig en zal ik koesteren.

Afscheid nemen bestaat niet zegt men altijd, dus ik ook – haha lekker cliché 😉 ‘’Tot daarboven, en ik zal zwaaien’’ Voor het raam nog zwaaien en een handkus. Het was en is nog steeds goed zo.

 Hoe vaak heb jij al afscheid moeten nemen en kan je er makkelijk over praten, of is het toch nog best moeilijk voor jou? Laat het weten in de reacties 🙂

Veel liefs, Frédérique

 Kan je geen genoeg krijgen van mijn geneuzel? Volg dan mijn blog en blijf zo op de hoogte van nieuwe berichten of stalk me via Bloglovin’ en Instagram

2 gedachten over “Afscheid nemen bestaat niet?

  1. Lijkt me heel raar met iemand te praten en weten dat deze persoon er een paar uur later niet meer is..

    De dood is inderdaad een ingewikkeld iets. Denk dat t ook lastig is om over te praten omdat t dan zo dichtbij komt. Alsof door het uit te spreken, het dan waar wordt.

    Sterkte en gecondoleerd.

    xx

    Like

Geef een reactie

