Beauty·Life&Home·Nieuws

Falen bespreken, hoe zelfverzekerd ben jij?

Onlangs las ik een artikel over zelfverzekerdheid. Dit lees ik tegenwoordig veel vaker. Er worden ook steeds meer onderzoeken gedaan, door universiteiten of bijvoorbeeld instanties, naar het sociale gedrag van mensen, hun zelfverzekerdheid en hun lichaamsbeeld e.d. Zo deed Dove onlangs nog een onderzoek, met onderstaande resultaten.

hsfile_363295

 

Er wordt vaak gesproken over slagen, dat wat behaald is of waar men trots op is. Zodra iets even niet lukt wordt daar eigenlijk geen aandacht aan besteed. Ook al faalt iedereen op een bepaald vlak vaker in het leven; of het nou iets kleins of groots is wat niet lukt. We weten dat dit gebeurt, bij onszelf door eigen ervaring en we weten ook dat het anderen overkomt. Toch door het niet bespreken in de media, social media en vaak ook niet persoonlijk wordt indirect een beeld geschetst van hoe alles ‘goed moet’ zijn. Hoe het hoort, wat wordt verwacht en dus – vaak ongemerkt – een bepaalde druk/ een voorbeeld.

Natuurlijk voelt het naar als iets niet lukt, want je probeerde het en hoopte uiteraard op een positieve uitkomst van hetgeen dat je deed. Maar toch is het niet erg. Je leert ervan. Je leert omgaan met gevoelens, je leert dat het niet altijd hoeft te lukken en bovendien leer je hoe iets wellicht wel moet en dus weer een weetje meer. Veel positieve dingen uit zoiets ‘negatiefs’, dus. Nietwaar?

Zelf heb ik er niet lang of vaak (eigenlijk simpelweg nauwelijks) bij stil gestaan, maar toen ik erover nadacht merk ik dat het gevoel wel degelijk bij mij opkwam en dat ik zeker herken dat dit vaak gebeurd en dat overal om je heen een dergelijke wereld vaak geschetst wordt.

Stond jij hier zelf al eens bij stil en herken je dit of niet óf kan je je misschien heel weinig aantrekken van dit soort invloeden? Ik ben benieuwd!

 Frédérique

Geef een reactie

