Life&Home·Recepten

Mijn favorieten per wereldkeuken

De paasdagen komen eraan en ik zie her en der leuke ontbijt en lunch gerechten voorbij komen. Om het toch wat eet-gerelateerd te houden deel ik uit enkele wereldkeukens mijn favorieten hoofdgerechten. Gerechten die wellicht bekend voorkomen maar vooral erg lekker en (naast de ene keer dat ik pizza noem) erg gezond. Benieuwd? Lees snel verder, en laat vooral jouw favorieten weten – ik ben namelijk erg benieuwd! 🙂

Italiaans
Pasta! Ik lust alles met pasta denk ik, zolang het maar vegetarisch is. Ook mag de pizza niet ontbreken, al is valt deze wel onder het kopje niet-elke-week-eten.
Ik denk dat dit mijn favoriete keuken is vanwege pasta, dat mag je me altijd voorschotelen. Gezond én lekker (nee dames en heren, pasta is níet ongezond, lees hiervoor mijn vorige posts). Gnocchi is nóg beter, daar kan ik over dromen 😉 Heb jij dit fijne product al eens geprobeerd?

Frans
De taal is heerlijk, maar de gerechten mogen er ook zijn. Natuurlijk is Frankrijk bekend om wijn, kazen en stokbroden/croissants. Helaas gaat dit om hoofdgerechten dus dat fijne gedeelte sla ik even over. Harige taart komt (dus geen gebak haha) uit dit prachtige land en natuurlijk ook de kaasfondue. Maar wat ík uit de Franse keuken erg kan waarderen, is quiche! Alles kan erin en het is eigenlijk best makkelijk te maken.
Lange tijd wist ik niet dat dit Frans is, wist jij dat?

Mexicaans
Tortilla’s, wraps… Dat is natuurlijk het eerste om te noemen; taco’s niet trouwens, dat vind ik wat minder. Daarnaast kan ik de bogengerechten verg waarderen, zoals de Mexicaanse bonenschotel!

Indiaas
Naanbrood, curry, groenten en rijst! Ik kan er enorm van genieten, al moet ik eerlijk zeggen veel gerechten van de Aziatische keukens (die bestaat uit o.a. de Indiase, de Chinese en de Thaise) lange tijd niet kon onderscheiden. Veel gerechten draaien om wat ik hierboven noemde, dus veel vegetarische mogelijkheden dus! 🙂

 

Chinees
Foeyonghai en Chinese mie met gewokte groente kunnen er ook zeker in bij mij. Ook heeft de Chinese keuken een bami-varaint! De gehele Aziatische keuken bevat trouwens een sausje dat de beste ter wereld is naast kaassaus en dat is satésaus/pindasaus, hmm. Niet elke dag eten natuurlijk maar die kaassaus trouwens gaat er wel wekelijks in bij deze kaaskop 😉

Surinaams
Roti roti roti roti. Hmm. Hier komt volgens mij de pindasaus vandaan? Maar excuses als ik dit verkeerd heb, ik ben geen expert. Mijn moeder is de beste in het maken van roti. Zelf gemaakt roti met tussen deze twee hemelse ‘dingen’ roerbakgroenten, een gekookt ei, vegetarische gehakt en kerrie. Heus, dit is erg lekker en gezond.

Indonesisch
Toch echt wel weer een ander soort keuken en ik zeg één ding: bami (en loempia’s maar dat is meer tussendoor of erbij)! Ik vind dit verreweg het lekkerste uit deze keuken. De keuken iets iets pittiger als je het mij vraagt, maar ondanks dat ik hier niet van houd vind ik het toch erg lekker! Nasi en Gado Gado komen trouwens ook uit deze keuken, lust jij dat?

Nederlands
Ons kikkerlandje mag niet ontbreken natuurlijk! Ik ben dol op spinazie, al eet ik dit veelal met pasta (niet Nederlands…) dus ik zal overschakelen naar waar we bekend om staan: aardappelen. Ik houd niet van aardappelen, zo eens de tijd is het lekker en dan hoef ik het weer even een tijd niet. In stamppotten vind ik het echter wel erg lekker. Boerenkoolstamppot is en blijft mij favoriet. Naast mijn (gekookte) aardappelen zie ik graag bieten en spruiten op mijn bordje. Hmm! 🙂

Liefs, Frédérique

Kan je geen genoeg krijgen van mijn geneuzel? Volg dan mijn blog en blijf zo op de hoogte van nieuwe berichten of stalk me via Bloglovin’ en Instagram!  😉

3 gedachten over “Mijn favorieten per wereldkeuken

Geef een reactie

