Life&Home

Wat moet je weten als je verhuist

Als je gaat verhuizen naar een andere woning zijn er veel dingen om op te letten. Waaronder veel dingen waarvan je niet weet dat het handig is daaraan te denken, voornamelijk omdat je er gewoon niet bij stilstaat dat het ‘wel goed is’ of dat op die punten iets misschien heel anders is dan je gewend bent.

Misschien verhuis je van jouw ene ‘eigen’ plekje naar een ander of het is de eerste keer en verlaat je definitief je ouderlijk huis. Hoe dan ook, spannend! En wat ik er belangrijk? Inmiddels heb ik na drie verhuizingen heel wat eigen ervaring en heb ik veel meegekregen van mensen om mij heen. Mijn verhuizingen zijn uiteindelijk goed verlopen maar niet zonder de nodige hobbels en kuilen, en daar heb ik van geleerd. Ik ga voor het rechte pad dit keer en weet deze narigheden de volgende keer – hopelijk – te omzeilen. Hopelijk kan jij dat nu ook na dit blog! 😉

Ik spreek voornamelijk over huurwoningen. Ik, als student, heb de nodige troep gezien en leef nu gelukkig niet in een studentenwoning/een kot – of welke naam jij er ook aan geeft.Persoonlijk kan ik vooral mededelen over studentenwoningen: zorg dat je weet of je veel interactie wil of niet, of wellicht er tussenin? Je moet tegen wat viezigheid kunnen, ook bij een meidencomplex. Veel wordt gedeeld en het gaat niet altijd precies naar jou wensen.
Ik hou van mijn eigen plekjes, orde en regelmaat dus ik ben hier snel weggegaan.

Voor een eigen plek met dus je eigenvoorzieningen en het huren algemeen zijn een paar kleine dingen die je standaard in de gaten moet houden

  • Is de huurprijs acceptabel voor wat je krijgt in die situatie?
  • Hoelang moet je huren (jaarcontract of onbepaald)?
  • Waar is het gelegen in het pand? Boven of onder, kan je last krijgen van buren?
  • Hoe is de afwerking?
  • Beslis niet ad hoc en laat alles altijd bezinken voor je een keuze maakt. Bovendien moet je je nooit laten oplichten en weten wat je rechten zijn. Ik heb vaker gehad dat er ‘een andere kaper op de loer was’ voor de plek, maar dit is vaak niet waar.

Voor het verhuizen zelf zeg ik: plannen! Het neemt enorm veel tijd en energie in beslag en zorg dus dat alles dat in dozen moet voor de verhuisdagen (dit gaat vaak niet in één dag) en dan dus klaarstaat. Haal uit elkaar wat uit elkaar moet en kan van te voren. Regel vervoer en zorg dat je weet of je trappen op moet en hoeveel ruimte je hebt. Ik stond eens met een kast die in de ene woning er in zijn geheel in en uit kon, maar uit elkaar moest voor de andere woning – oeps! 😉
Nóg een tip: ook met weinig (geld of spullen) kan je veel.Ik had geen kranten voor het glas in de dozen dus gebruikte ik kleding! Twee vliegen in één klap 😉

Heb jij al ervaring met verhuizen en hoe is alles verlopen?

Veel liefs, Frédérique

Kan je geen genoeg krijgen van mijn geneuzel? Volg dan mijn blog en blijf zo op de hoogte van nieuwe berichten of stalk me via Bloglovin’ en Instagram!  😉

11 gedachten over “Wat moet je weten als je verhuist

Geef een reactie

