Life&Home·Persoonlijk

De waarheid over pasta en brood, verkeerde indruk

Ik heb lang getwijfeld of ik dit artikel wel of niet zou schrijven. Aangezien ik – naast dat ik graag leuke dingen deel met iedereen die op mijn pad komen – ook schrijf om mensen te informeren over mijn ziekte en van me af te schrijven, besloot ik het wel te doen.

De maatschappij is erg gefocust op gezond en afvallen. Niks mis mee als je het nodig hebt, maar wel als de verkeerde dingen worden gezegd of onrealistische beelden worden geschetst. Over dat tweede heb ik eerder genoeg gezegd, maar dat eerste niet echt. Er wordt heel veel beweerd tegenwoordig, en dit wordt al snel voor lief genomen, zonder dat men er logisch over nadenkt of meer informatie zoekt. Sommige mensen geven adviezen en onjuiste ‘weetjes’ terwijl ze hier eigenlijk niks van af weten. Ze hebben er soms zelfs geen diploma voor behaald, dit is natuurlijk – gelukkig – niet altijd zo. Het erge is dat dit laatst in enkele tijdschriften en krantenartikelen duidelijk werd getoond, de reactie van de personen die van alles beweerde zonder argumentatie, was: ‘ ja maar ik lees er wel veel over hoor’. Dat is erg jammer… Gelukkig wordt dit wel aangekaart in de media. Maar echt gezien wordt het niet altijd (je moet het maar zien en lezen), en dan neemt men als snel onzin aan of krijgt een verkeerd beeld.

Veel mensen proberen van alles uit omtrent eten en gezond eten. Gezond eten is gevarieerd eten en vooral in juiste mate. Dus níet wat lekkers tussendoor schrappen, gewoon niet de hele zak opeten. Dus niét denken dat pasta en brood slecht is en wel aardappelen eten? Ik zie ook vaak dat men geloofd dat pasta of brood slecht is en dan zie je dat ze het een wel eten en de ander schrappen. Terwijl dit van hetzelfde product is gemaakt!

Even een klein, snel en simpel lesje/feit. Pasta en rijst bevat voornamelijk langzame koolhydraten wat betekent dat je lichaam dit niet snel opneemt en dus langzaam verteert wat positief is voor het lichaam. Bovendien zijn deze koolhydraten nodig voor je lichaam om te kunnen denken en functioneren. Wel is het zo dat je volkoren pasta is wat beter is, maar alsnog is het pasta. Hetzelfde geldt voor brood. Wat niet goed is zijn toevoegingen die je bij een gerecht maakt. Maar pasta en brood (ook rijst en aardappelen trouwens) zijn niet zogenaamd slecht voor je. Het ligt eraan wat je ermee doet en hoeveel je eet.

Ik hoop dat dit enigszins duidelijkheid schept voor degene die het niet wisten of informatie zochten. Ik vind het fijn dit kwijt ze kunnen voor mezelf en het verkeerde beeld dat geschetst wordt tegen gegaan. Het is namelijk niet gezond voeding te schrappen en fijne momenten als wat lekkers te ‘verbieden’. Bovendien stimuleert het jonge mensen (vooral meiden) tot het ontwikkelen van de hardnekkige ziekte waar ik samen met velen andere tegen heb moeten vechten.

Heel veel liefs, Frédérique

(Met bijvoorbeeld een gluten intolerantie is het natuurlijk niet goed, gelukkig is hier veel vervanging voor. Begrijp me niet verkeerd 😉 )
Kan je geen genoeg krijgen van mijn geneuzel? Volg dan mijn blog en blijf zo op de hoogte van nieuwe berichten of stalk me via Bloglovin’ en Instagram! 😉
8 gedachten over “De waarheid over pasta en brood, verkeerde indruk

  1. Heel goed dat je dit juist wel deelt. Ik denk dat er ook heel veel arelaxed met dit soort onderwerpen wordt omgegaan, terwijl dat echt niet nodig is. Ik ga je nu volgen op Bloglovin’!

    Like

  2. Ben het helemaal met je eens dat je niet alles klakkeloos moet overnemen. Soms lees ik dingen in tijdschriften dat ik echt denk ”Ja oke, leuk, maar HOEZO is het dan zo”. Ik eet zelf zo min mogelijk pasta en brood vanwege de gluten (word ik erg moe van), maar rijst lust ik erg graag. Goed stukje!

    Liked by 1 persoon

  3. Goed artikel! Ik eet sowieso geen aardappelen omdat ik het niet lust maar brood en pasta blijf ik wel eten alleen een stuk minder dan voorheen en niet meer iedere dag. Maar 1 keer in de week pasta zit er bij mij nog gewoon in hoor!

    Like

  4. Fijn om hier zo wat duidelijkheid in te maken. Ik vind het best erg dat er een beeld heerst dat we allemaal maar super dun moeten zijn en weinig mogen eten. Het lijkt me eerlijk gezegd niet zo leuk om met een super streng dieet te leven. Alles met mate inderdaad, zo werkt het gewoon! Al is dat soms heus wel lastig, maar een streng dieet is naar mijn idee niet lang vol te houden, dus uiteindelijk bereik je daar ook geen constant doel mee.

    Like

Geef een reactie

