Life&Home

Het jaarlijkse feest dat carnaval heet

Nederland gaat weer los. Dagen feesten, nachten doorhalen, drinken en voor velen dus simpelweg verstand op nul. Het jaarlijkse feest gaat bijn avan start. De komende drie dagen staan in het teken van carnaval vieren, vooral in het zuiden van het land. Ik moet alleen eerlijk toegeven dat ik er niks vanaf weet. Het is namelijk niet ‘zomaar’ een feest. Dat is zo met velen feesten en tradities maar ik heb bij carnaval er nooit bij stil gestaan dat ook dit een geschiedenis heeft en niet uit het niets komt. Weet jij dat er een verhaal achter zit en vier je dit feest wel of niet? Ik niet wist het niet en vier het niet actief maar ben wel achter de betekenis van dit alles gekomen, lees je mee?

Oorsprong
Carnaval is een ‘gelovig feest’. Rooms-Katholiek om precies te zijn. De Latijnse uitdrukking carne vale met de betekenis vaarwel vlees, is mogelijk de oorsprong van onze naam carnaval (ook wel: vastenavond). Maar het kan ook van carnus navalis komen wat een verwijzing naar traditionele optochten tijdens een feest is. Wat denk jij?Oorspronkelijk vond het carnavalsfeest jaarlijks voor vasten plaats. Veertig dagen vóór Pasen mochten/mogen christenen geen vlees eten. Het is een soort ‘eetfestijn’.
Het is aldus een erg oud feest. Zelfs de romeinen hadden een soortgelijk feest. De precieze oorsprong is echter niet duidelijk

Morgen begint men dan massaal met het vieren van dit feest. Ik denk alleen niet dat men dat doet met déze gedachte erachter, of kennis ervan. Tegenwoordig denkt men voornamelijk aan feesten en verstand op nul. Zelf vier ik het niet echt maar de oorsprong  hiervan was mij eigenlijk ook niet geheel bekend. Persoonlijk vind ik het wel leuk om dit te weten, ook al is het niet zozeer erg ‘belangrijk’. Drie dagen feest is hoe dan ook natuurlijk wel erg gezellig en het moet vooral ook zo blijven.

In limburg en Brabant is het op de ‘elfde van de elfde’ echter al ingeluid (11 november). Het motto wordt gepresenteerd en andere tradities vinden plaats.

Tradities
Er is niet één manier om het feest te vieren. Elke regio heeft verschillende tradities. Zo heb je bijvoorbeeld Rijnlands en Bourgondisch carnaval. Dit is in Nederland, maar het is geen Nederlands feest. Dat wist ik helemaal niet! Carnaval wordt onder andere ook in België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en zelfs her en der in Amerika gevierd.

IMG_1892

Vier jij carnaval en wist je al iets van de oorsprong van dit feest?

Liefs, Frédérique

Kan je geen genoeg krijgen van mijn geneuzel? Volg dan mijn blog en blijf zo op de hoogte van nieuwe berichten of stalk me via Bloglovin’ en Instagram! 😉
Een gedachte over “Het jaarlijkse feest dat carnaval heet

Geef een reactie

