Life&Home

Overgangsfasen van scholen

 

Waar de scholen geen gelijk in hebben
Het begint al een beetje in groep 6 van de basisschool als de ‘jonge kinderen’ toch echt wat ouder en wijzer worden. In groep 7 neemt het toe en in groep acht wordt het alsmaar extra benadrukt: ‘op de middelbare school gaan ze je ook niet achter je kont na zitten.’ Je moet je dus goed gedragen, je boontjes meer zelf doppen noem maar op. De ‘juffen en meesters’ en bereiden je voor op je toekomst, op de middelbare school.

En dan kom je op de middelbare school. Je bent ‘groot’ en een ‘echte’ puber, tenminste dat voel je zo. Maar die leraren? Die zijn niet eens zo koud en hard. Ik stelde me een heel zelfstandig studieleven voor waar je echt door moest zetten en duidelijk volwassener moest zijn dan op de basisschool. Hard werken en je drukke leven met leren en boeken dacht ik goed in te moeten plannen in een agenda. Nee. Dat was dus niet echt zo. Ook op de middelbare school wordt je herinnert aan het een en ander en ook daar helpen ze je gewoon.
Wat wel echt waar is, is dat de universiteit wel zo werkt. Maar dan ben je al wel 5 à 6 jaar verder 😉

Dingen die ze je niet leren op school
Er zijn veel dingen die je niet meekrijgt op de basisschool en eigenlijk ook niet op de middelbare school. Die krijg je pas mee als je echt zelfstandig wordt – bijvoorbeeld als je op jezelf gaat wonen.

Je leert niet – direct – accepteren dat falen oké is, het belang van reizen en je interesseren in anderen  en dat je geen computer bent en hoeft te zijn; kortom, de levenslessen.
Maar de dingen die je echt ‘doet’ in het dagelijks leven zoals het huishouden en geldzaken krijg je ook niet bepaald mee. De was doen. Hoe hoog, wat bij wat etc. Koken; gelukkig heb ik dat meegekregen van mijn moeder en heb ik hier niet veel moeite mee. De belasting, je toeslagen en al die zaken moet je toch echt wat meer zelf gaan regelen en bovendien moet je ook nog zorgen dat je eigen hokje schoon blijft. 😉 Één groot feest dus.

Wel wordt je volwassen, ben je vele ervaringen rijker en ben je oud genoeg om veel zelf te mogen en kunnen doen. Welk van de dingen heb je ook ervaren en vind je het huishoudelijk werk wel fijn of stel je het liever uit? 🙂

Liefs, Frédéderique

Kan je geen genoeg krijgen van mijn geneuzel? Volg dan mijn blog en blijf zo op de hoogte van nieuwe berichten of stalk me via Bloglovin’ en Instagram! 😉
3 gedachten over “Overgangsfasen van scholen

  1. Ik ben altijd al een erg zelfstandig kind geweest, maar nu ik bijna een jaar op kamers woon merk ik dat ik nog steeds zo veel leer elke dag! Ik vind afwassen en stofzuigen etc eigenlijk helemaal niet zo vervelend, ik wel een bloedhekel aan boodschappen doen haha!

    Like

Geef een reactie

