Beauty

Herpes, toch niet zo ver van je bed…?

Bij veel ziekten die ook met seksualiteit hebben te maken draai ik me al gauw om en stop vingers in mijn oren. Heerlijk kinderlijk, oeps. Ik kan heus tegen praten over seksualiteit maar zodra de nare en vieze (lees: kinderlijke) praatjes opkomen ben ik er eigenlijk snel klaar mee. Nee, zal ik het gewoon zeggen? Herpes. Bah, dan ben je niet veilig geweest met je partner en dat is je eigenschuld, bovendien ziet het er vies uit. Tenminste, dacht ik altijd.

Fout! Oei Fré, schroef die kennis omhoog! Dat klopt dus niet… Herpes is niet perse genitaal. Beter gezegd 80% van de bevolking loopt ermee rond. Er zijn wel 100 soorten! Geen zorgen, 8 hiervan kunnen bij mensen voorkomen; gelukkig zijn we bestand tegen de anderen 😉

Zo veel mensen hebben dus herpes? Klopt, maar velen – vaak jongeren – weten het niet. Als ik aan vrienden om me heen zou vragen “Heb je herpes?’, zeggen ze nee – ervan uitgaande dat ze eerlijk antwoorden. ‘Heb je een keer een koortslip gehad?’, dan zegt een deel van hen toch echt ja. En dit deel heeft herpes. Ik wist lange tijd niet dat een koortslip ook een vorm van herpes was. Heb je het eenmaal dan heb je altijd, het blijft in je bloed.

                           Wist jij dit al? Of ben ik toch écht een oelewapper?

Groetjes, Frédérique

Kan je geen genoeg krijgen van mijn geneuzel? Volg dan mijn blog en blijf zo op de hoogte van nieuwe berichten of stalk me via Bloglovin’ en Instagram! 😉

 

4 gedachten over “Herpes, toch niet zo ver van je bed…?

  1. haha ja dat wist ik wel! Er was een periode dat ik elke maand wel een koortslip had, door stress. Mijn vriend is er gelukkig immuun voor! Nu is het alweer een heeele tijd geleden dat ik er eentje had.

    Like

  2. Hihihi, ja dit wist ik wel, maar dat komt omdat ik toen ik klein heel vaak een koortslip had. Ik vond de bijsluiter van de medicatie die ik ervoor kreeg nogal interessant, dus die las ik van voor tot achter. Vandaar dat ik het wist, maar ik denk dat heel veel mensen dit niet weten inderdaad! Dat oelewapperige valt dus best wel mee 😀

    Like

Geef een reactie

