Life&Home

Ik wilde niet geloven dat ik kapot ging

Ook al ben ik ver in mijn proces tot volledig herstel – over dit proces met mijn intake houd ik jullie up to date –, dit betekent niet dat ik mij niet kan ergeren aan enkele dingen in social media. Indien mensen niet bekend zijn met mijn ziekte, herkennen ze de symptomen niet of weten überhaupt niet veel over het bestaan van de ziekte. Op veel foto’s waar ik duidelijk ondergewicht kan onderscheiden van iemand die van nature dun is, zien zij dit niet. Ik heb geleerd dat ik dit hen niet kan aanrekenen. Het is moeilijk om de gedachtegang te snappen van iemand met mijn ziekte en al helemaal om dit te herkennen in de samenleving. Er worden dan motiverende reacties geplaatst (denk aan het prijzen van zeer dunne benen) op foto’s van, voornamelijk, meiden die zeer ongezond ondergewicht hebben. Ik heb moeite gehad met het accepteren van deze ‘levensles’, ik kan niet verwachten dat men dit snapt of/en herkent.

Ondergewicht betekent niet perse een dergelijk ziekte, maar met het streven naar ondergewicht – zoals in de modellenwereld – is de ziekte wel vaak een, onbedoeld, gevolg. Afgetrainde lichamen betekenen niet gezonde lichamen, veel modellen –vaak voor de catwalks – trainen intensief met een minimum intake aan voedsel, waardoor ondergewicht ontstaat, maar je alsnog spieren ziet. Er zijn zeker modellen die nog een gezond, slank gewicht hebben en van nature slank zijn, bij de meeste speelt er echter ondergewicht en wellicht ook de ziekte.

Naast van nature slanken, richt ik nu mijn aandacht op degenen waarbij dat niet het geval is. Ik wil vooral aangeven dat dit geen wens is, je bij extreem diëten vaak doorslaat en vooral dat het geen streven is. Hierover heb ik twee andere blogposts geschreven over je lichaamsbouw en –beeld en de social media hierbij. Ik zal hier dus ook niet meer over brabbelen 😉

Wel wil ik aangeven wat de gevolgen zijn. Het stopt namelijk bij lange na niet bij simpel ondergewicht hebben en de ziekelijke behoefte te hebben dit gewicht te behouden of nog verder verminderen. De ziekte draait om achterliggende redenen en niet om eten, maar naast de relatie die wordt onderhouden met eten zijn er grote, negatieve veranderingen in/aan het lichaam die nare gevolgen met zich mee brengen.

Fysiek:

  • Je lichaamstemperatuur daalt, waardoor men het koud krijgt en de bloedcirculatie verslechtert en in de ergste gevallen alleen focust op belangrijke delen (je krijgt dan paarse handen en voeten).
  • Je bent snel moe en kan flauw vallen
  • Je hebt een groot tekort aan vele voedingstoffen. Botten kunnen hierdoor sneller breken en missen je hersenen de benodigde stofjes. Concentratie en geheugen vermindert.
  • Door de verminderde stoffen verandert ook je hormoonhuishouding: je libido vermindert en bij vrouwen blijft de menstruatie uit.
  • Je haar breekt snel en is dof. Tevens groeien rond de nek, wangen en rug donshaartjes.
  • Je gezicht wordt –naast het invallen van de huid waardoor jukbenen goed zichtbaar worden – grauw.
  • Lang zitten en liggen is pijnlijk. Voor langere periode in één houding ligging resulteert dan vaak in doorlig plekken.

Mentaal:

  • Je persoonlijkheid verandert, dit wordt door omstanders als minder leuke ‘jij’ ervaren.
  • Je bent snel geërgerd
  • Je hebt moeite met de ‘samenleving’, je keert je terug en het sociale leven boet snel in
  • Er kunnen zich psychische ziekten ontwikkelen als depressie of een angststoornis.

Dit klinkt niet erg fijn natuurlijk, een streven moet het dus niet zijn. Velen belanden er onschuldig in en kunnen uiteindelijk niet meer terug. Het is belangrijk dan te gaan beseffen hoe veel leed je je lichaam aandoet. Vaak zie je dit zelf namelijk niet meer en de buitenwereld vaak óók niet – nee echt niet (tenzij het je naasten zijn). Dit alles inzien kost veel tijd.

Ik hoop mensen geïnformeerd te hebben of/en wellicht geholpen. Het is natuurlijk niet erg ‘frolijk’ – 😉 – allemaal, maar toch vind ik het erg belangrijk dat dit bekend is en het tevens komt van iemand met ervaring in plaats van een dokterssite o.i.d.

Veel liefs, Fré

Kan je geen genoeg krijgen van mijn geneuzel? Volg dan mijn blog en blijf zo op de hoogte van nieuwe berichten of stalk me via Bloglovin’ en Instagram! 😉
2 gedachten over “Ik wilde niet geloven dat ik kapot ging

  1. Wat goed geschreven! Het is inderdaad voor ”de buitenwereld” heel lastig om het verschil te zien. Ik zag vroeger zelf het verschil niet eens. Totdat het te laat was. Nu ik helemaal hersteld ben kijk ik er heel anders tegenaan, maar oh man, wat heeft dat lang geduurd. Ik volg je nog niet zo lang, maar wat ik ervan lees ben je echt al een heel eind op weg als je het zo kan benaderen en er op deze manier over kunt schrijven. Mooi! X

    Like

Geef een reactie

