Beauty·Life&Home

Ik ben niet perfect #2: normale lichaamskwalen

Eerder plaatste ik #1, een vervolg zat er dus aan te komen 😉 Geen zorgen, bij 2 ben ik uitgepraat hoor, haha.

Onzekerheid is menselijk en tot op zekere hoogte niet erg. Bijkomende druk op de onzekerheid zorgt er echter voor dat het zelfbeeld een stuk omlaag kan gaan. Social media zorgt o.a. voor die druk. Er wordt een wereld geschetst waarin er van alles goed en fout is en een ideaalbeeld ontstaat over hoe men zich moet gedragen en voornamelijk hoe men eruit moet zien.

Vaak ontstaat hierdoor naast een verlaagd zelfbeeld (minder zelfvertrouwen) ook een verdraaid beeld van de werkelijke feiten. Zoals ik eerder noemde, maatje S is niet een streven en het ligt tevens aan je lichaamsbouw en het kledingmerk. Ook al was ik destijds nóg meer kilo’s verloren, dat shirt in die maat paste niet bij de manier dat mijn lichaam in elkaar gezet is. Mijn gewicht had daar dus niks mee te maken. Ook de thigh gap is niet iets wat je moet en kan creëren, of je dat hebt ligt aan de manier dat je ‘in elkaar bent gezet’, ook dit heeft dus oorspronkelijk niks met een goed gewicht te maken. Het is niet zo dat als je er zó uit ziet of als je dát past, je goed zit en mooi bent.

Naast bovenstaande, wat ik in mijn vorige post uitgelegd en –gewerkt heb, ontstaat er iets natuurlijks in/aan het lichaam naar mate men ouder wordt; vaak bij vrouwen. Dit zijn putjes, striae en cellulite. Vrouwen worden er vaak onzeker van en voelen zich abnormaal – soms ook lelijk. Vreemd, want dit komt bij een zeer groot percentage van de bevolking voor! Het ontstaat vaak bij de bovenbenen, borst en billen. Normaal dus? Inderdaad, het ontstaat bijvoorbeeld tijdens groeiperiodes of na de zwangerschap. Overmatig trainen of een enorme gewichtsschommeling draagt bij aan de vorming van striae, maar van nature kan je het ook gewoon krijgen.

Cellulite en striae ontstaan niet door je gewicht. Cellulite is onderhuids bindweefsel dat ‘defect‘ is – minder strak – en sluipt erin met de verjaring. Striae is onderhuids bindweefsel als meer van de spankracht gevraagd wordt dan mogelijk (je groeispurt). Met een ‘normaal gewicht’ kan je het dus ook krijgen. Het komt door groeien, leven en veroudering. Veel sporten is níet de oplossing. Afvallen ook niet (het gaat er niet van weg en het komt niet zo zeer door je gewicht. Enkel als dit zeer extreem is). Het is niet echt te voorkomen, maar je kan wel hopen op een lichtere vorm van een van deze boefjes. Dat ligt aan vitaminen, hydratatie en een goed wisselende voedingsinname. Je voeding heeft er deels mee te maken. Echter, vergeet niet: chocolade, koek en chips is ook gewoon voeding. Zolang je maar niet dagelijks hele zakken en pakken naar binnen werkt, doet dit je niks! Dit afschaffen maakt je vaak alleen maar ongelukkig, omdat je jezelf wat plezier en ontspanning ontneemt. Niet overmatig sporten, geen eten schrappen of te weinig/veel eten. Lekker snacken, hier en daar wat sporten en zodoende normaal eten.

Dik, dun, jong, oud, man of vrouw; je bent niet uniek en dus niet abnormaal of lelijk als je dit hebt. Heb je het nog niet of nauwelijks, lucky you! 😉 Striae kan je wat verminderen met enkele zalven, weg gaat het niet en voorkomen kan je niet. Én iedereen heeft het bijna, geen zorgen dus!

IMG_7464 (1)

Liefs en hopelijk tot bij de volgende post, Frédérique

Kan je geen genoeg krijgen van mijn geneuzel? Volg dan mijn blog en blijf zo op de hoogte van nieuwe berichten of stalk me via Instagram! 😉
6 gedachten over “Ik ben niet perfect #2: normale lichaamskwalen

  1. Zeker waar! Het komt vooral door de media, want als je om je heen kijkt heeft iedereen wel wat. Trouwens (even iets anders), lijkt me leuk om je te volgen op Bloglovin maar volgens mij heb je dat nog niet? Aanrader 😀

    Like

    1. Inderdaad, en de social media werkt dat vaak ook nog eens weg. Alsof het niet bestaat of verkeerd is..! Wat leuk, dank je! Ik heb wel Bloglovin’, maar de widget wordt niet ondersteund dus ik kan dat nergens plaatsen? Hij staat wel rechts in het menu onder Bloglovin – ‘met ‘Follow’ – en in de menu’s ‘contact’ en ‘over mij’ 😉

      Like

Geef een reactie

