Life&Home

Ik ben niet perfect #1 : Je geaardheid en zelfbeeld

Ik denk dat ik niet de enige ben die vroeger – in de kinderjaren – wel eens gedacht heeft: ‘En ik dan? Wie ben ik? Ben ik normaal?’. Ik was bijvoorbeeld wel eens lang aan het nadenken over of bepaalde acties ‘normaal’ waren en of het geaccepteerd was in de samenleving. En dan vroeg ik mezelf – als kleine ukkie – ook weleens de vraag: ‘op wie val ik?’. Ik was bang dat ik misschien wel niet op jongens viel. Erg is dit helemaal niet, maar toch was ik er bang voor. Wat als ik daar niet achter kwam of zou ik ooit een partner vinden en werd ik dan wel geaccepteerd? Best gek dat zoiets beangstigend was voor een kind wat nog jong is en nog een heel leven voor zich heeft. Naar mate je nog ouder wordt komen hier nog meer vragen bij en gaat men zich steeds sneller vergelijken met anderen.

Je merkt echter in de huidige maatschappij dat er enorm veel kritiek is op wat men doet en hoe men eruit ziet. Belachelijk, iedereen is anders. Men is anders gebouwd en heeft andere interesses. Geen rede om jezelf te vergelijken, beter of minder te voelen of bang te zijn voor wie jij bent.

Zo is het ideaalbeeld constant aan het veranderen en social media legt extra druk hierop. Degenen die hier ‘niet aan voldoen’, of voelen dat ze hier wellicht niet aan voldoen worden hierdoor benadeeld. Onterecht. Er is niks fout aan een kledingmaat, aan het eten in de wereld, aan je werk, NIKS.

Over onzin food heb ik eerder een blogpost geschreven, maar er is een ander punt dat ik steeds voorbij zie komen en wat velen onzeker kan maken. Daarom zal ik nu de benodigde informatie geven om dit gevoel – hopelijk – te kunnen ontnemen. De kledingmaat. Ik heb de size zero (een abnormale, ongezonde en zogenaamd ideale kledingmaat) behaald. Ik kan zeggen dat dit geen streven kan en mag zijn. Het is ongezond, niet natuurlijk (ook voor mensen die van nature slank zijn, is dit té).

Nu zal ik aangeven dat jouw maat niks zegt over hoe mooi of goed je bent, en uiteraard waarom. In mijn periode met ernstig ondergewicht kon ik de mini-maatjes aan; correct. Máár, ik kon dat niet altijd. Je lichaamsbouw verandert namelijk niet. Of je een thigh gap hebt op gezond gewicht ligt aan je bouw. Ook met ernstig ondergewicht hebben sommigen deze zogenaamd ‘perfecte’ thigh gap niet. Ik kon soms maat S niet aan ook al was ik véél te mager. Het kledingstuk was simpelweg zo gemaakt dat ik met mijn bouw (de manier dat mijn armen op mijn torso aansluiten, mijn benen bevestigd zijn en hoe mijn schouders zijn) een grotere maat nodig had. Dit was zo met verscheidene kledingstukken. Je maat zegt dus niet altijd iets over hoe goed en gezond jouw lichaam is, het gaat om je lichaamsbouw. Indien je wel mogelijk overgewicht hebt is dit heus merkbaar; je BMI zal het aangeven.

Laat je dus niet labelen, laat je niet inpeperen wat zogenaamd goed is en of jij goed bent. Wees jezelf, sta voor waarin jíj gelooft en rock your ówn life; kick some ass 😉

Indien je wat steun en plezier wilt beleven aan mensen die veel positiviteit verspreiden d.m.v. vloggen, hier wat aanbevelingen van vloggers die dit doen en aangeven vooral jezelf te zijn:     Enzo Knol – Ikvrouwvanjou – Tyler Oakley

Veel liefs, Frédérique

Kan je geen genoeg krijgen van mijn geneuzel? Volg dan mijn blog en blijf zo op de hoogte van nieuwe berichten of stalk me via Instagram! 😉

 

2 gedachten over “Ik ben niet perfect #1 : Je geaardheid en zelfbeeld

  1. Ik was tot mijn 19e ergggg onzeker, maar juist omdat ik niet-vrijwillig te dun was. Ik ben erg smal gebouwd, maar was verder wel gezond. Máár, ook als je te dun bent, krijg je weer nare opmerkingen naar je hoofd. Wat ik heb geleerd is dat het voor sommige mensen nooit goed is. Het gaat er inderdaad om hoe je denkt over jezelf. Dat je blij bent met jezelf en je niet anders voor hoeft te doen dan je bent.

    Like

Geef een reactie

