Juridische weetjes

Juridisch gebrabbel #1

Dat ik bekend ben met het studentenleven is duidelijk. Dat ik hier bewust tijdelijk mee stop om het dit aankomend academisch jaar weer op te pakken, is ook al (meerde malen?) bekend gemaakt. Ik heb in die tijd –gelukkig – de nodige kennis vergaard en heb bovendien enkele onderdelen al succesvol afgerond. Ook heb ik gewoon de boeken van de vakken die ik al gehad heb én krijg ik de boeken al voor de rest van het jaar – ook al zal ik dit pas volgend jaar écht volgen. Lekker een jaar van te voren inlezen, joepie.

Er wordt in het nieuws veel gepraat over wat er allemaal speelt in de ‘juridische wereld’. Er wordt dan voornamelijk ingezoomd op alle fouten en hierover kunnen heftige discussies ontstaan. Dit is natuurlijk echt niet alles, bovendien weet men ook heel veel niet. Dingen die ik nu wel weet, YES! Dus als die ene politieagent mij stopt, omdat ik lekker op mij goedkope fietsje over een pleintje scheur, heb ik de nodige kennis voor een irritant weerwoord 😉 . Binnenkort jullie misschien ook?

Velen komen wel eens in aanraking met het recht. Er zijn dan ook héél veel gebieden, heel veel weetjes en feitjes. Een klein voorproefje:

  • Zie je iemand wegrennen uit de winkel o.i.d. – een dader dus – dan mag je hem vastgrijpen en vasthouden, beetje politieagentje 2.0 dus. Dit is namelijk een betrapping op heterdaad; hierbij mag ook de burger zelf actie ondernemen (mits in het openbaar). Zolang je de persoon wel afstaat aan de politie – ik hoop dat je hem niet wilt houden 😉
  • De wettenbundel bevat niet alle wetten. Vaak staan alleen de belangrijkste erin. Wees niet getreurd, je kan er nog steeds in verdwaald raken 😉
  • Als je een wet hebt overtreden, maar die inmiddels veranderd is. Dan geld de oude wet, tenzij de nieuwe in jouw voordele werkt. Toch nog wat leuks aan dat recht, nietwaar?

Liefs, Frédérique

Kan je geen genoeg krijgen van mijn geneuzel? Volg dan mijn blog en blijf zo op de hoogte van nieuwe berichten of stalk me via Instagram! 😉

 

Een gedachte over “Juridisch gebrabbel #1

Geef een reactie

