Life&Home

Ontsnappen uit het hier en nu

Nu kun je als je een rustdag heb of als je niet zo lekker in je vel zit, een film kijken die helemaal bij je stemming past (hierover schreef ik al eerder een blog met aanraders). Er zijn echter ook andere dingen die je kunnen helpen als je niks te doen hebt, in een dipje zit of gewoon iets ‘rustigs’ wilt doen. Een lief iemand die je even knuffelt of kriebelt helpt soms ook wel voor wat rust. Als je alleen bent is dit – zoals in mijn geval – helaas geen oplossing 😉 . Hieronder enkele tips die ik zelf wel eens toepas en zeker aan te raden zijn!

♣ Luister muziek
Muziek is je vriend bij elke stemming. Maak een playlist aan voor bepaalde stemmingen óf luister de radio. Ik luister vaak naar de radio voor een achtergrondgeluidje of afleiding.

♣ Wandelen of fietsen

Frisse lucht doet goed, ook al is het maar voor 10 minuutjes. Zelf doe ik af en toe het raam open en hang ik gewoon even naar buiten en kijk rond. Wandelen in een mooi gebied is ook altijd leuk (niet als je alleen bent) of even fietsen.

♣ Yoga
Doe wat yoga voor ontspanning of om je gedachte even weer rustig op een rijtje te krijgen. Hiervoor heb je apps, de tv of wellicht kan je sommige dingen als helemaal zelf? 😉 Hiervoor kun je in een groepstraining gaan of het kan via verschillende apps op je mobiel (denk ook aan youtube)

♣ Mindfulness
Dit is een vorm van meditatie. Je hebt hier twee vormen van, maar dit is niet erg van belang. Kortweg zijn er twee varianten, een manier is voor piekeren depressie, pijn of een burn-out (dit heet aandachtstraining, denk aan ‘zen’).De tweede is de zogenaamde cognitieve variant en is bedoeld voor chronische en recidiverende depressies, fobieën en chronische pijn.
Het draait om de aandacht aan de huidige; het nu. Dus niet zo zeer concentreren op één iets, maar alles om je heen in het algemeen. Het zorgt er voor dat je uit een routine/sleur raakt – dat is tenminste de bedoeling 😉

Wel moet ik waarschuwen hier niet in door te draaien (zoals veel gebeurd bij het huidige ‘gezonde ideaal’, waarin mensen denken dat je voornamelijk alleen groente en fruit kan/mag eten en nauwelijks brood, pasta, wat lekkers etc. (wat onzin is; hierover leg ik in een ander blog meer uit).

Voor mindfulness kan je naar een trainingsplek maar er zijn ook apps, zodat je het thuis ook gewoon zelf kan doen! 🙂

♣ Hobby
Last but nót least: je hobby. Wat doe je graag? Dat geeft namelijk afleiding én voldoening/plezier. Lezen, tekening, een spelletje doen; alles kan.
Ik hou bijvoorbeeld van knutselgedoe en kunst. Met wat moeite heb ik dit onlangs weer opgepakt en ik ben erg blij dat ik dit eindelijk weer eens heb gedaan.

BkKOKZWCEAAn2nV
Bron

eggplant__still_llife_vegetable_painting_by_marina_food_and_drink__still_life__9a2c32f8abccfae056343d5bf07b335f

Laat me eens in de reacties weten wat je ervan vindt en wat jij in deze situaties vaak doet. Ik ben erg benieuwd namelijk! 🙂

Liefs, Fré

Geef een reactie

