Life&Home

Vegetarisch en vleesvervangers

Ik ben al zeer lang vegetarisch en eet dan ook geen vlees en vis. Vleesvervangers zijn mij dan ook wel bekend. Veel mensen denken dat het moeilijk is vegetarisch te eten, alsof er niks te maken valt zonder vlees of vis (en wil je het wel dan gooi je de bijpassende vleesvervanger er doorheen zoals gehakt of een gehaktballetje). Eigenlijk zijn bijna alle gerechten vegetarisch te bereiden en er zijn écht enorm veel vleesvervangers. De Albert Heijn, Jumbo, Jan Linders en Nettorama verkopen, onder anderen, allemaal vleesvervangers, waarvan de Albert Heijn (denk ik) vaak de meeste soorten verkoopt.

Vragen als ‘Maar wat eet je dan?’, kunnen mij enigszins irriteren. Ik kan het best begrijpen dat iemand zo een vraag stelt, maar ik kan er niet onder uit dat men niet snel bedenkt dat je als vegetariër bijna alles hetzelfde eet maar dan met een vleesvervanger of zonder het vlees erin. Ik heb de ervaring dat men voor de aanwezige vegetariërs op feesten alleen soep, salade quiche kunnen bedenken omdat ze niet weten ‘wat iemand dan eet’. Hierbij dus het antwoord; nagenoeg alles 😉

Vragen over vegetarisme zijn zeer welkom, maar de ‘ouderwetse’ ideeën dat het een beperking op het leven is, is simpelweg onjuist; je eet eigenlijk niks ‘minder’. Ook kan ik het zeer waarderen als mensen even navragen bij een etentje of ‘het eten zo goed is’ (ik ben altijd enthousiast als ik hetzelfde te eten krijg maar dan de vegetarische versie). Heb jij nog vragen over het vegetarisme of naar manieren van koken, vraag het me gerust! 🙂

Bekende vleesvervangers: Tivall, Quorn (niet ‘volwaardig’), Valess, Vivera en De Vegetarische Slager (zij hebben ook meerdere restaurants) . Al deze merken smaken enigszins anders, doordat de producten anders worden gemaakt of/en andere ingrediënten worden gebruikt. Het kan bijvoorbeeld op basis van groenten, tarwe, soja en nog veel meer. Denk na het eten van één misser dus niet dat het vies is, er zijn namelijk velen slechte plastic varianten. Dit zijn vaak de wat onbekende en goedkope merken.

Mijn favorieten: de Javaanse Schijf  van Vivera, Gekruide filet en de Schnitzel van Tivall. Roerbakblokjes/stukjes Dés van Valess. Gehakt en de Kipstuckjes van de Vegetarische Slager (deze staat stiekem wel op mijn nummer 1).

Ik ben geen voorstander van het overhalen van anderen om vegetariër te worden o.i.d., ik vind het prima als iemand naast mij vlees eet. Zolang mijn keuze dit niet te doen ook gerespecteerd wordt. Ik denk dat iedereen lekker moet doen wat hij of zij wilt en vooral niet door moeten slaan in iets extreem ‘goeds’ doen en/of alleen maar healthy willen of juist bijna alleen maar vlees te willen.

Wat is jouw favoriete stukje vlees of vleesvervanger? Ik ben benieuwd! 🙂

Liefs, Frédérique

Geef een reactie

