Life&Home

Mijn top 5 gelezen boeken van 2015

In 2015 heb ik véééél boeken gelezen! Waaronder een paar waar ik zó enthousiast over ben dat ik ze graag even in het zonnetje zet. Wat me nu pas opvalt is dat ze voornamelijk oorspronkelijk Engelstalig zijn. Sterker nog, gewoon geen één is Nederlandstalig van origine…, ik wil daarbij melden dat het me niet uitmaakt wat de herkomst van een boek is! Ook Nederlandstalige boeken spreken me zeer aan 🙂

Ik laat ze hieronder stuk voor stuk voorbij komen maar geef niet te veel weg; het ontdekken van hun wonderen is aan jou! 😉

  • Keukenmeidenroman – Kathryn Stockett

9200000009921626

Dit boek is tamelijk dik, maar oh, wat zat ik hier snel in! Ik kon werkelijk niet stoppen en heb het in een zucht uitgelezen. et speelt zich in het verleden af en je volgt meerdere huishoudelijke (zwarte) hulpen en een blanke vrouw (een bazin) in zuiden van Amerika. Je raad het al, het gaat over de onafhankelijkheid. Saai? Absoluut niet!

  • Mijn strijd deel I: Vader – Karl Ove Knausgård

vader-karl-ove-knausgard-9789044517194-voorkant

Iedereen heeft het over de serie van Karl Ove Knausgård, en ja, ook ik haha! Dit eerste deel beschrijft simpelweg zijn leven waarin hij licht schijnt op hoe hij opgroeit en de rol/invloed van zijn vader op het leven. Ik ben ook begonnen aan Mijn strijd deel II, die val tot nu toe echter tegen in vergelijking met deel I maar wellicht komt er een ommekeer.

  • The Rosie Project – Graeme Simsion

scale.rb_

Dit boek is simpelweg zo lekker geschreven. Je krijgt een kijkje in het hoofd van een man die ‘een beetje raar’ is; en ik vind het helemaal te gek. Er is ook een deel twee die ik nog niet in huis heb aan gebrek aan studentengeld…, maar wie weet in 2016?

  • Zusje – Rosamund Lupton

zusje

Ik heb nooit veel met detective-achtige boeken gehad maar dit boek bewijst dat ook dit genre te gek kan zijn. Het boek draait om het vinden van een dood zusje. Het oudere zus gelooft niet dat ze zelfmoord heeft gepleegd en zal erachter komen wat er is gebeurd. Door de emotie en beschrijving van het dagelijks leven erin bleef ik dit boek lezen en werd steeds nieuwsgieriger naar de uiteindelijke ‘oplossing’. Ja.., ik heb veel gegokt; tevergeefs! Ik zat er naast! (oeps)

  • De Smaak Van Venijn – Alan Bradley

1001004008276787

Dit is mijn eerste detective. En ik stond versteld! Het boek gaat om een jong meisje die de ‘detective is’. Ze is zeer slim en woont in een groot landhuis met familie, huishoudelijke hulpen (zonder moeder, die is overleden). Waarom ze op zoek gaat ergens naar zal ik niet verklappen, muwhaha! Wel zit hier net als in de vorige een beetje actie/thriller in richting het einde wat zeer onverwachts kwam.

Veel lees plezier in 2016! Fré

Ken je een van de boeken of staat er een op je ‘te lezen’ lijstje?

 

 

Geef een reactie

