Life&Home

Kijkje in het hoofd van een ‘eetgestoorde’

Een hoofd dat constant gefocust is op bepaalde dingen, is enorm vermoeiend en zeker ook frustrerend als je het helemaal niet wilt. Constant denken aan eten en hierover piekeren terwijl je dit niet wil en het liefst weer gewoon ‘normaal’ denkt, is erg uitputtend en jammer genoeg is het een lang proces voordat het lukt om dit om te draaien.

Een negatief zelfbeeld en een eetstoornis geeft een heel ander perspectief op het leven. Je piekert, bent obsessief bezig met eten, tijden, gewicht en acceptatie van anderen. Ik hoop ooit te kunnen schrijven over het verschil hierin, maar ik kamp helaas nog met een hoofd met deze gedachten.

Hoe verloopt zo een denkproces:
’s Morgens wordt ik vroeg wakker. Ik ben niet laat gaan slapen de dag ervoor. Dat lukte me niet, als ik later op zou blijven zou ik weer honger krijgen maar moest ik dan wat eten of niet, en wat dan? Te veel gedoe, dan maar slapen. En daar sta je dan in de morgen, de zon laat zijn mooie stralen nog niet zien. Dan maar wat dingetjes doen totdat het een beetje een redelijke tijd is om te ontbijten. Welk beleg zal ik nemen? Ik wil niet te veel eten… maar ook geen honger krijgen voordat het ‘mag’. Wat een gedoe.

Rond lunchtijd is het hetzelfde verhaal, maar hoe meer honger hoe minder moeilijk want dan eet ik het allemaal wat makkelijker zonder gepieker. Af en toe moet ik mezelf dwingen niet te denken aan wat voor dingen ik hebben gegeten en dit niet af te stellen op wat ik dan de rest van de dag wil eten.

Het avondeten, het fijnste van de dag. Ik heb altijd al het meest kunnen genieten hiervan. Voornamelijk omdat ik altijd heel lekker avondeten heb gehad in mijn ouderlijk huis. Hierna volgt een toetje en moet ik in de avond nog wat lekkers nemen. Soms heb ik geen honger, dan is het even vechten om het toch te doen. Het is gewoon lekker, en als ik het niet doe verandert er niks. Dat wil ik niet, beter worden is doorzetten!

Toekomst:                                                                                                                 Enkele doelen van het nieuwe jaar staan in het teken van vechten tegen enkele systematische gedachten. Bewust ga ik hier tegenin. Eten op een andere tijd, ander beleg, langer opblijven en lekker eens in de morgen blijven liggen. Hmmm, heerlijk lijkt het me!!

Het lijkt me moeilijk in te beelden dat dit proces niet vrijwillig verloopt en dat het enorm zwaar is hiervan te herstellen. Ik hoop echter dat het wel een beetje duidelijker is 🙂

Veel liefs, Frédérique ♥

 

Geef een reactie

