Life&Home

Wat is een depressie?

Hi lieve lezers, daar ben ik weer! Voordat al het naars van mijn ziekte mij is overkomen, kende ik het woord depressie. Ik dacht ook dat ik wist wat het inhield. Dat was onjuist, ik kende wat algemene kenmerken en feitjes. Nu weet ik wat het is, hoe het voelt.

Een depressie is voor mij een gevolg van mijn eetstoornis. Ik werd erg somber en kon zelfs niet tot nauwelijks naar school. Gelukkig heb ik me al meer dan een jaar niet gevoel. Af en toe blij zijn, dat lukte me wel. Nu gaat het gelukkiger beter maar het is nog niet weg.

Wat doe ik? Waaraan moet ik voldoen, wat verwacht men? Geeft iemand om me? Je voelt je leeg, je zit in een zwart gat en persoonlijk voel ik altijd een druk op me; dat ik íets moet doen. Alles is echter te zwaar en te moeilijk.

Dit alles is moeilijk te begrijpen en nog moeilijker uit te leggen. Ik zie tegenwoordig gelukkig weer een toekomst voor mezelf, er zijn steeds meer dingen waar ik van kan genieten en ik zorg ook weer voor mezelf.

Tips daarvoor: smeer jezelf in na het douchen, lak je nagels, poets je tanden twee keer per dag, kleed je aan en probeer zo nu en dan te spreken met iemand (direct of indirect) of naar buiten te gaan.

Voor iedereen die nog een wat langere weg dan ik te gaan hebben, geloof ik in een toekomst en ik hoop dat de tips enigszins helpen. Je hebt er wellicht geen zin in, dwing jezelf dan. Langzamerhand wordt het beter.

Ik ben gelukkig weer Frolijk met Fré! 🙂

 

Geef een reactie

